Ajutorul de deces se acordă în cazul decesului asiguratului, al pensionarului sau al unui membru de familie care nu are un drept propriu de asigurări sociale şi se afla în întreţinerea titularului la data decesului.
Beneficiari:
În cazul în care persoana decedată avea calitatea de asigurat sau de pensionar, ajutorul de deces se achită unei singure persoane care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces. Aceasta poate fi, după caz:
a) soţul supravieţuitor;
b) copilul;
c) părintele;
d) tutorele;
e) curatorul;
f) oricare persoană care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces.
În cazul în care persoana decedată NU avea calitatea de asigurat sau de pensionar, ajutorul de deces se achită unui membru de familie (al persoanei decedate) care are calitatea de asigurat sau pensionar. În sensul legii, membru de familie aflat în întreţinerea titularului poate fi:
a) soţul/soţia;
b) copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, copiii indiferent de vârstă, aflaţi în întreţinere, dacă au devenit inapţi pentru muncă din cauza stării de sănătate înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
c) părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.
Cuantumul ajutorului de deces: se stabilește anual prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat şi nu poate fi mai mic decât valoarea câştigului salarial mediu brut. În anul 2022, cuantumul ajutorului de deces se stabilește, în cazul:
a) asiguratului sau pensionarului la 6095 lei;
b) unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului la 3048 lei.
Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare. Ajutorul de deces se solicită de la:
a) casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului, respectiv al unui
membru de familie al acestuia.
b) instituția care gestionează bugetul asigurărilor pentru șomaj (Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă), în cazul în care persoana decedată avea calitatea de șomer, respectiv al unui membru de familie al acestuia.
Ajutorul de deces poate fi solicitat, o singură dată, pe baza actelor justificative, în cadrul termenului general de prescripție, calculat de la data decesului, respectiv în termen de maxim 3 ani de la data decesului. Cuantumul ajutorului de deces solicitat se achită la nivelul cuvenit la data decesului.
Acte necesare:
• cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
• certificat de deces (original şi copie);
• act de identitate al solicitantului (original şi copie);
• acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după
caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
• dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
• act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care la făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original), dacă
este cazul;
• adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 şi
26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original), dacă este cazul.
• adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de
asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, după caz.
• dovada că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declarație pe propria
răspundere a celui care solicită ajutorul de deces, după caz.
După efectuarea plății ajutorului de deces, plătitorul de drepturi de asigurări sociale are obligaţia de a înscrie pe verso-ul certificatului de deces original menţiunea „ACHITAT”, data, semnătura şi ştampila.